Există probleme cu lanțul de aprovizionare pentru bateriile de vehicule electrice?

Cererea tot mai mare de vehicule electrice (VE) a stârnit îngrijorări cu privire la capacitatea de a produce suficiente baterii pentru a le alimenta, din cauza problemelor din lanțul de aprovizionare al bateriilor de astăzi. Problemele din lanțul de aprovizionare pot încetini producția și pot crește costurile, împiedicând adoptarea tehnologiei. Un lanț de aprovizionare robust, durabil și accesibil este crucial pentru electrificarea transportului.


Este adevărat că există probabil suficiente rezerve de minerale în scoarța terestră pentru a satisface cererea viitoare de baterii VE. Cu toate acestea, extinderea operațiunilor miniere pentru a extrage aceste minerale poate fi un proces lung și costisitor. În plus, mineritul poate avea un impact negativ asupra mediului, sănătății publice și a drepturilor omului. Puțini producători auto și producători de baterii cunosc originea exactă a mineralelor din bateriile lor și metodele utilizate pentru extragerea acestora. Cu toate acestea, există o coaliție din ce în ce mai mare de actori din domeniu care lucrează la această problemă și elaborează strategii pentru a o rezolva: adoptarea „pașapoartelor pentru baterii”, colaborarea cu organizații precum Inițiativa pentru Asigurarea Mineritului Responsabil și luarea de angajamente că vor utiliza materiale din surse etice.

Materialele pentru baterii parcurg în medie 130.000 km de la locul de extracție la până la locul de producție al celulelor bateriei. În plus, doar câteva țări din lume pot produce materiale pentru bateriile VE. Această concentrare a ofertei poate crea riscuri geopolitice, precum și riscuri economice. Factorii care pot afecta lanțul de aprovizionare sunt: vremea extremă, geopolitica (războaiele), schimbarea alianțelor comerciale sau schimbarea bruscă a materialelor necesare datorită noilor combinații chimice și inovației. În plus, atunci când oricare dintre companiile implicate în lanțul de aprovizionare al bateriilor pentru VE se confruntă cu o întrerupere, aceasta poate genera o reacție în lanț în întregul lanț de aprovizionare.


Guvernul SUA depune eforturi pentru a consolida lanțul de aprovizionare a bateriilor VE utilizând diverse instrumente legislative. The Infrastructure Investment and Jobs Act (IIJA) a fost semnată de președintele Biden în noiembrie 2021. Prin această lege se oferă o finanțare substanțială pentru o gamă largă de proiecte, inclusiv în infrastructura de transport și de încărcare a vehiculelor electrice.


CHIPS and Science Act este un proiect de lege care a fost adoptat în august 2022, care oferă finanțare pentru cercetarea, dezvoltarea și producția de semiconductori americani. Scopul este de a reduce dependența Statelor Unite de China pentru semiconductorii utilizați într-o gamă largă de tehnologii, inclusiv la vehiculele electrice.


IRA (Inflation Reduction Act) adoptată în august 2022 se concentrează pe stimularea producției de energie curată, stimularea producției interne, consolidarea lanțurilor de aprovizionare și electrificarea vehiculelor grele.


Înțelegerea lanțului de aprovizionare a bateriilor VE este esențială pentru identificarea și abordarea provocărilor și oportunităților asociate cu producția, distribuția și aruncarea bateriilor la final de viață.

Sursa:  Clean Technica