Ce au aflat studenții WPI despre Săptămâna Verde în școlile din București

În această primăvară, echipa de studenți de la Worcester Polytechnic Institute (WPI) a lucrat împreună cu Pur și Simplu Verde pentru a analiza cum se desfășoară Săptămâna Verde în școlile din București și pentru a dezvolta materiale educaționale care să ajute profesorii și să implice mai bine elevii. Ce au descoperit pe parcursul acestei cercetări?

Săptămâna Verde, introdusă în 2022, este o inițiativă ambițioasă a Ministerului Educației menită să apropie elevii de problemele de mediu. Cu toate acestea, studenții WPI au constatat că, în lipsa unor ghiduri clare și a unui curriculum standardizat, fiecare școală desfășoară această săptămână într-un mod foarte diferit. Unele activități sunt creative și utile – cum ar fi atelierele de reciclare sau plantările de copaci – dar altele sunt complet rupte de tematica ecologică, incluzând excursii la mall sau muzee fără legătură cu mediu.

Profesorii se confruntă cu o presiune mare, deoarece planificarea Săptămânii cade în întregime pe umerii lor. Mulți nu au formare în educație ecologică, iar lipsa resurselor face dificilă desfășurarea unor activități cu adevărat educative. În plus, diferențele între școli sunt mari: în timp ce unele au acces la tehnologie și pot folosi jocuri educaționale, altele nu permit utilizarea dispozitivelor digitale deloc.

Elevii, la rândul lor, sunt interesați de subiecte de mediu – mai ales de animale și impactul activităților umane asupra lor – dar adesea nu înțeleg legătura dintre activitățile din Săptămâna Verde și problemele reale de mediu. De exemplu, deși au plantat copaci, mulți nu știau de ce este important acest lucru pentru climă. Cunoștințele despre schimbările climatice erau foarte variate: unii elevi le înțelegeau bine, alții credeau că încălzirea globală e doar un fenomen natural.

Pe baza acestor constatări, studenții au creat o serie de resurse: un joc video educațional în care elevii iau decizii și văd impactul lor asupra mediului, o bază de date cu informații despre cinci subiecte-cheie (schimbări climatice, calitatea aerului, apă, defrișări și amprenta de carbon), idei de activități și un site web dedicat. Toate acestea au fost gândite astfel încât să fie ușor de folosit de profesori indiferent de nivelul de pregătire sau resursele disponibile în școală.

Concluzia? Săptămâna Verde are un potențial imens, dar are nevoie de mai multă coerență, sprijin instituțional și materiale accesibile pentru a-și atinge scopul. Educația de mediu nu trebuie să fie o povară pentru profesori, ci o oportunitate pentru elevi să înțeleagă lumea în care trăiesc și cum o pot proteja.