În contextul accelerării tranziției către o economie verde și echitabilă, Pur și Simplu Verde, alături de Facultatea de Management din cadrul SNSPA, a organizat conferința „Rolul industriei feroviare în tranziția justă”, un eveniment satelit al Pactului Climatic European. Dezbaterea a reunit reprezentanți ai guvernului, industriei feroviare (CFR și operatori privați), sindicatelor și societății civile, pornind de la cercetările realizate în cadrul proiectului european AdJUST.
Discuțiile au scos în evidență un adevăr simplu, dar ignorat de prea mult timp: România nu poate face o tranziție energetică reală fără modernizarea sistemului feroviar. Infrastructura învechită, lipsa investițiilor și fragmentarea instituțională au fost identificate ca principale obstacole în calea dezvoltării acestui sector strategic, care generează doar 1% din emisiile globale de CO₂.
Printre vorbitorii conferinței s-au numărat reprezentanți ai CFR, ai industriei private, ai sindicatelor feroviare și ai administrației publice. Gabriel Popa (CFR Călători) a subliniat nevoia urgentă de investiții în infrastructură și material rulant, în timp ce Simona Istrate (OPSFPR) a atras atenția asupra scăderii transportului de marfă pe calea ferată și a cerut o Lege a Climei care să stabilească prioritățile investiționale. Ștefan Roșeanu (TPBI) a pledat pentru integrarea gărilor în dezvoltarea urbană, iar Maxim Rodrigo Gabriel (FSTFR) a adus în prim-plan nevoia de implicare politică reală în revitalizarea sectorului.
Florina Pînzaru, decana facultății de management în cadrul SNSPA, a evidențiat percepțiile greșite asupra conceptului de „tranziție justă” și lipsa de absorbție a fondurilor europene disponibile. Ea a amintit că doar 4,5% dintre români folosesc trenul ca mijloc principal de transport, un procent direct legat de calitatea slabă a serviciilor – de la întârzieri și igienă precară, până la lipsa confortului.
Conferința s-a încheiat cu un apel comun pentru: investiții masive în infrastructura feroviară, politici publice coerente, colaborare interinstituțională și un efort susținut de informare și educare a cetățenilor asupra beneficiilor transportului pe șină.
Evenimentul a demonstrat, o dată în plus, că tranziția verde nu poate fi realizată fără o abordare integrată, care să includă sustenabilitate, echitate socială și o strategie clară pentru sectoarele-cheie ale economiei.