Liniile de cale ferată de mare viteză, posibilă soluţie pentru aglomeraţia de pe şoselele româneşti
Transportul cu maşina personală este unul dintre cele mai populare moduri de transport în ţările europene. Dar la nivelul oraşelor, pentru călătoriile urbane, lucrurile se schimbă semnificativ. Sunt multe situaţiile în care europenii trăiesc fără să aibă nevoie vreodată să înveţe să conducă. Ei circulă cu trenurile, metroul, tramvaiul și cu autobuze. De altfel transportul public este într-o permanentă regândire şi modernizare, astfel încăt să reuşească să absoarbă cât mai mulţi călători.
Și tinerii din România își doresc să folosească mai des mijloacele de transport în comun pentru a proteja mediul înconjurător. În cadrul concursului Teens for Green Cities, organizat de Asociația Pur și Simplu Verde, mulți participanți au propus soluții de încurajare a transportului în comun în orașe. Câștigătoarea concursului, Andreea Dijmărescu, a venit o propunere inovatoare prin care locuitorii din Pitești care folosesc transportul în comun în detrimentul automobilelor personale pot primi „credite de carbon” pe blockchain.
Ca urmare a cererii din partea cetățenilor, și la noi oraşele au început să îşi dezvolte planuri de mobilitate urbană şi să aibă în vedere conectarea cât mai eficientă cu alte oraşe sau ţări. La întâlnirile organizate de Asociaţia Pur şi Simplu Verde pentru a prezenta ideile participanților din concursul Teens for Green Cities, consilierul argeşean Bogdan Ivan a vorbit despre avantajele unei linii de cale ferată de mare viteză, care ar aduce avantaje majore şi din punct de vedere socio-economic şi din punct de vedere al protecţiei mediului.
“Această cale ferată ar face posibil ca din interiorul oraşului Piteşti până în centrul Bucureştiului oricine să poată ajunge în aproximativ 30 de minute, iar Piteştiul ar deveni cel mai frumos şi curat cartier al Bucureştiului”, a explicat Bogdan Ivan.
Un alt avantaj l-ar reprezenta decongestionarea traficului din cele două oraşe şi o conectare a Piteştiului de portul Constanţa. Măsura ar reprezenta un plus şi pentru posibilii investitori în industria locală, ținând cont de faptul că în județul Argeș se află uzinele Dacia şi o parte importantă a industriei automotive din România.
Proiectul căii ferate de mare viteza ar putea fi continuat ulterior de la Piteşti spre celelalte oraşe ale judeţului, Curtea de Argeş, Câmpulung și Mioveni.
La nivel european se duce o importantă bătălie între transportul pe calea ferată şi avioane. Viteza e principalul aspect avut în vedere, iar în Occident trenurile încep să câştige teren pe anumite trasee.
Site-ul Hotnews a realizat şi o listă a motivelor pentru care europenii preferă transportul feroviar:
- sunt rapide, uneori parcurg și 700 km în trei ore
- sunt confortabile, la unele există chiar și patru clase diferite, cea mai scumpă este super-luxoasă.
- sunt mai rapide decât avionul până la călătorii de 600-800 km, dat fiind că gările sunt plasate nu departe de centrul orașului
- gările centrale sunt excelent integrate cu metroul, cu sistemele de tren S-Bahn, cu tramvaiele și cu rețeaua de autobuze
- între orașele importante din aceeași țară sunt și zeci de trenuri pe zi, la aproape orice oră
- întârzierile nu sunt regula, ci sunt excepția.
Pe de altă parte, e important de spus că liniile ferate de mare viteză presupun investiţii importante.
Teens for Green Cities este proiect implementat de Asociația Simply Green Association și finanțat prinStart ONG. Programul Start ONG, lansat de Kaufland România and implemented by the Asociația Act for Tomorrow este cel mai simplificat instrument de finanțare comunitară destinat ONGurilor tinere, instituțiilor non-administrative și grupurilor informale/ de inițiativă̆. Domeniile vizate sunt: educație, sănătate, mediu, social și cultură. Valoarea totală a programului este de 500.000 euro.