Informatica trebuie sa devina probă de concurs la evaluarea națională si disciplină obligatorie în toate liceele

Informatica trebuie sa devina probă de concurs la evaluarea națională si disciplină obligatorie în toate liceele

Ioana Petrescu

Fie că ne place sau nu, trăim într-o societate digitală și copiii noștri trebuie să își dezvolte competentele digitale pentru a face față cerințelor de mâine. Conform World Development Report, un studiu realizat de Banca Mondială în 2016, într-o zi se urmăresc 8,8 miliarde de video pe YouTube, sunt trimise 207 miliarde de emailuri și sunt 4,2 miliarde de căutări pe Google. Asta se întâmpla în urmă cu 4 ani, astăzi probabil că cifrele sunt mult mai mari!

Nu se schimbă doar modul în care ne petrecem timpul liber, comunicăm sau ne informăm, dar și meseriile se schimbă rapid. De exemplu, în spitale sunt azi echipamente pentru care se folosește tehnologia atât de mult încât au nevoie de ingineri pentru a le opera. În curând și doctorii vor fi nevoiți să fie mult mai instruiți în domeniul digital pentru că trebuie să folosească un limbaj comun cu inginerii. Însă, nu ai nevoie de cunoștințe în domeniul digital doar daca te angajezi într-o firma de profil sau într-un spital, ci și chiar atunci când ocupi anumite poziții într-un supermarket pentru că ești în acest fel mai productiv, ne spun experți în automatică.

Abilitați necesare în viitor pe piața muncii

Același studiu al Băncii Mondiale prezintă și abilitățile de care vor avea nevoie angajații pentru a fi competitivi în viitor. Printre acestea se numără abilitățile cognitive, cum ar fi capacitatea de a înțelege idei complexe, abilități interpersonale, cum ar fi abilitatea de a lucra în echipa și abilități tehnice, care includ capacitatea de a dezvolta, opera și menține sisteme tehnice. 

Universitățile din România încep să se adapteze la aceste realități. Universitatea Politehnică București (UPB) este prima în care informatica a devenit disciplina la examenul la admitere, în 10 din cele 15 facultăți. În 2020, vor fi 14 facultăți cu admitere la informatică, față de doar 4 în 2019 (facultățile de informatică din București, Iași, Cluj și Timișoara). 

Informatica, materie obligatorie în școala gimnazială, dar opțională în licee

Informatica se poate preda acum la elevii mult mai mici. Există platforme de programare vizuale, precum Scratch, creat de MIT, care sunt folosite de peste 40 milioane de utilizatori, mai ales în educarea celor mici. Există firme și la noi care creează mediu vizual de programare foarte accesibil începătorilor, precum, Wyliodrin. Aceasta firmă este câștigătoarea ediției Innovation Labs 2013, un pre-accelerator de afaceri creat în UPB. 

Informatica este obligatorie din clasa a V-a, insa nu testam elevii cu privire la competentele digitale la final de gimnaziu. Informatica nu este materie obligatorie in toate liceele, in schimb la bacalaureat exista un examen de competente digitale. Normal ar fi ca în cadrul evaluării naționale de la sfârșitul clasei a VIII-a, abilitățile digitale trebuie să devină probă de concurs, alături de matematică și limba română. Si informatica sa fie materie obligatorie in toate liceele. Modificarea Legii educației și un Ordin de ministru pentru introducerea TIC în programa școlară pentru învățământul liceal ca materie obligatorie ar putea rezolva această problemă. Bineînțeles nu vorbim despre schimbări făcute peste noapte care să bulverseze elevii, ci de modificări care îi vor afecta pe cei care vor intra în clasa a V-a, respectiv clasa a IX-a anul acesta. 

Este necesar ca și profesorii care nu predau informatica să fie instruiți pentru a se familiariza cu tehnologia. Și asta se poate face doar printr-un proces de educație continuă a cadrelor didactice, în concordanță cu strategia Ministerului Educației. Astăzi sunt câteva voci, puțin auzite, care promovează nevoia de instruire continuă a profesorilor. Mihaela Huncă, deputat și fost profesor de matematică, spunea după publicarea rezultatelor la testele PISA:“Este necesară o formare continuă a cadrelor didactice pentru a putea preda noţiunile teoretice, dar şi aplicabilitatea lor practică. Numai profesorii pregătiţi astfel, îi vor stimula pe elevii noştri să aibă încredere în ei, să-şi pună întrebări şi să dobândească în mod firesc, competenţe de care vor avea nevoie pe viitor.” 

Sistemul de învățământ „ca pe vremea mea” nu mai e de folos copiilor de azi 

Aceste schimbări în învățământul românesc ar contribui la dobândirea unor competențe de care copiii vor avea nevoie în viitor. Educația nu trebuie să mai fie „ca pe vremea noastră” pentru că copiii pregătim pentru viitor, nu pentru trecut. 

Dacă nu facem astfel de reforme, copiii noștri nu vor face față pieței muncii din viitor. Conform studiului „Proiectul privind capitalul uman” realizat de Banca Mondială în 2018, România e codașa Europei în Indexul Capitalului Uman. Conform acestui raport,copiii români născuți astăzi vor avea cel mai scăzut capital uman din Europa când vor atinge majoratul, din cauza serviciilor de educație si de sănătate inadecvate. 

Introducerea informaticii ca materie obligatorie pentru elevii de gimnaziu și testarea lor la evaluarea națională ar putea evita dezastrul descris de studiul Bancii Mondiale. Mai mult, o astfel de măsură ar reduce și decalajele în societate existente între cei care sunt confortabili cu tehnologia și cei care sunt intimidați de ea. Sunt multe alte lucruri care ar trebui schimbate în sistemul de învățământ din România, însă nu putem mai putem amâna fixarea competențelor digitale. 

Acest articol a fost publicat întâi pe www.ziare.com in data de 28 Ianuarie 2020.

Lasă un răspuns