Soluțiile de decarbonizare în industria maritimă se află în centrul dezbaterilor, cu accent pe utilizarea hibridă a bateriilor și biodieselului. Cu toate acestea, există unele provocări și neclarități în ceea ce privește implementarea lor. De exemplu, amoniacul, considerat un combustibil potențial pentru industria navală, are caracteristici nefavorabile și potențial periculos pentru mediu și sănătatea umană. În ceea ce privește metanolul, există diferite căi de producție, dar costurile ridicate și necesitatea de a utiliza hidrogen pe scară largă ridică întrebări cu privire la viabilitatea sa pe termen lung.
În schimb, un model strategic de decarbonizare ar putea fi implementarea treptată a bateriilor cu densitate energetică în creștere pentru navele maritime. În următorii ani, tehnologia bateriilor va evolua semnificativ, permițând o autonomie mai mare pentru nave. De exemplu, bateriile cu litiu-titanat pot asigura o autonomie de 40 de mile marine, în timp ce celulele cu litiu-ion oferă de trei ori mai multă densitate energetică. În plus, tehnologia cu silicon de litiu are potențialul de a oferi de cinci ori mai multă densitate energetică în viitorul apropiat.
Această abordare strategică implică înlocuirea motoarelor tradiționale cu motoare electrice puternice și instalarea unui număr cât mai mare de baterii în nave. Înlocuirea periodică a bateriilor va duce la o creștere semnificativă a autonomiei, iar bateriile pot fi ușor înlocuite în porturi de transbordare, fără a fi nevoie de o infrastructură specială de alimentare. Cu toate acestea, implementarea acestui model ar putea necesita mai mult timp și investiții considerabile.
În concluzie, deși există alternative precum amoniacul și metanolul, un model strategic bazat pe utilizarea bateriilor în continuă evoluție pare a fi o cale promițătoare pentru decarbonizarea industriei maritime. Cu tehnologia în continuă dezvoltare, navele vor deveni tot mai eficiente și mai prietenoase cu mediul înconjurător.
Sursa: Clean Technica