În lumea mașinilor electrice, sistemele de management al bateriei (BMS) folosesc algoritmi pentru a monitoriza starea și performanța bateriei. Acești algoritmi sunt de obicei proiectați în condiții ideale de laborator, care nu reflectă experiențele din lumea reală. Cercetătorii de la Stanford, conduși de Simona Onori, profesor asistent de știința energiei și inginerie, au colaborat cu Volkswagen pentru a reduce decalajul dintre testele de laborator și condițiile din lumea reală. Scopul este să sporească longevitatea bateriilor prin dezvoltarea de algoritmi bazați pe date reale de conducere a autovehiculelor. Studiul folosește un an de date despre vehicule din lumea reală pentru a stabili indicatorii de performanță și de stare pentru baterii, urmărind stilul de condus, obiceiurile de încărcare și variațiile sezoniere ale temperaturii.
Volkswagen a furnizat celor de la Stanford 3.750 de ore de date BMS de la un SUV Audi e-tron all electric folosit în zona golfului San Francisco pe parcursul unui an (noiembrie 2019- octombrie 2020). Aceste date au permis evaluarea valorilor cheie ale bateriei, inclusiv energia și puterea, precum și calcularea rezistenței electrice a acumulatorului în acea perioadă. Studiul a constatat că adăugarea datelor meteo dezvăluie un model și mai complex: rezistența electrică a scăzut în lunile mai reci și a crescut în primăvara și vara, sugerând că sănătatea bateriei se îmbunătățește pe măsură ce temperaturile cresc. Temperaturile mai ridicate sporesc capacitatea bateriei și dau senzația că mașina are mai multă energie, dar utilizarea constantă a bateriei la temperaturi ridicate poate duce la o degradare mai rapidă, ceea ce afectează performanța.
Un alt obiectiv al proiectului este de a obține algoritmi care educă șoferii cu privire la modalitățile de prelungire a duratei de viață a sistemului de acumulatori, oferind informații despre evitarea excesului de încărcări rapide sau a accelerării agresive.
Îmbunătățirea continuă a tehnologiei EV este vitală. Pentru ca acest lucru să se întâmple, experiența din lumea reală este de neînlocuit, chiar dacă teoriile sunt puncte de plecare valoroase.
Sursa: Clean Technica