Trendul de alegere a vehiculelor electrice (EV) ca alternativă mai ecologică la mașinile tradiționale, pe benzină, provoacă adesea dezbateri cu privire la beneficiile reale pentru mediu. În timp ce vehiculele electrice nu se ridică complet la idealul de zero emisii din cauza emisiilor generate în timpul producției și încărcării lor, ele au incontestabil o amprentă carbon mai redusă pe durata lor de viață, în comparație cu vehiculele cu motor cu ardere internă.
Producerea bateriilor litiu-ion, o componentă esențială a vehiculelor electrice, implică utilizarea de minereuri care necesită combustibili fosili pentru extracție și procesare. În consecință, producția unei mașini electrice poate genera semnificativ mai multe emisii (cu aproximativ 80% mai mult) în comparație cu producția unei mașini pe benzină .
Multe emisii apar apoi în perioada de exploatare a vehiculului. Este esențial ce surse de energie sunt utilizate pentru încărcarea vehiculelor electrice. Regiunile alimentate predominant cu energie curată, cum ar fi Norvegia, unde accentul e pus pe hidroenergie, sunt circulatede vehicule electrice cu amprente de carbon minime . Pe dealtă parte, în regiunile care utilizează predominant energie generată de cărbune pentru reîncărcare, s-ar putea să nu se observe scăderi semnificative ale emisiilor de carbon.
Totuși, vehiculele electrice sunt clar o alternativă mai curată de transport.
De-a lungul vieții, mașinile pe benzină emit peste 350 de grame de CO2 pe 1,5 km, cele hibrid emit aproximativ 260 de grame, în timp ce vehiculele complet electrice produc doar 200 de grame. Proiecțiile indică o traiectorie promițătoare pentru vehiculele electrice. Pe măsură ce tot mai multe țări fac tranziția la surse de energie mai curate, se estimează că avantajul comparativ al vehiculelor electrice va crește.
Sursa: MIT